.

Διαγωνισμός 2008 - Διδασκαλεία Δημοτικής Εκπαίδευσης

Θέματα εξετάσεων διδασκαλείου 2008

 

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ

Μια από τις βασικές απαιτήσεις του σύγχρονου σχολείου είναι η επεξεργασία πολλαπλών πληροφοριών.

Με βάση την εμπειρία σας και τα επιστημονικά δεδομένα να προσδιορίσετε δεξιότητες και ικανότητες της κριτικής και δημιουργικής σκέψης που βοηθούν το μαθητή να οργανώσει ένα σύστημα επεξεργασίας πληροφοριών.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ  ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ

Σημαντικός αριθμός μαθητών εμφανίζει σήμερα δυσκολίες στην παραγωγή γραπτού λόγου.

Με βάση τα επιστημονικά δεδομένα και την εμπειρία σας:

α) να εντοπίσετε παράγοντες που μπορεί να προκαλούν τις δυσκολίες αυτές

β) να προτείνετε διδακτικές τεχνικές για την αντιμετώπισή τους

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΓΙΑ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ - ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥΣ

Οδ. Ελύτης «Ήλιος ο πρώτος»

"Στα χτήματα βαδίσαμε"

Στα χτήματα βαδίσαμε όλη μέρα

Με τις γυναίκες τους ήλιους τα σκυλιά μας

Παίξαμε τραγουδήσαμε ήπιαμε νερό

Φρέσκο καθώς ξεπήδαγε από τους αιώνες

Το απομεσήμερο για μια στιγμή καθήσαμε

Και κοιταχτήκαμε βαθιά μέσα στα μάτια

Μια πεταλούδα πέταξε απ' τα στήθια μας

Ήτανε πιο λευκή

Απ' το μικρό λευκό κλαδί της άκρης των ονείρων μας

Ξέραμε πώς δεν ήταν να σβηστεί ποτές

Πώς δεν θυμόταν καθόλου τι σκουλήκια έσερνε

Το βράδυ ανάψαμε φωτιά

Και τραγουδήσαμε γύρω τριγύρω:

Φωτιά ωραία φωτιά μη λυπηθείς τα κούτσουρα

Φωτιά ωραία φωτιά μη φτάσεις ως τη στάχτη

Φωτιά ωραία φωτιά καίγε μας

Λέγε μας τη ζωή.

Εμείς τη λέμε τη ζωή την πιάνουμε απ' τα χέρια

Κοιτάζουμε τα μάτια μας που μας ξανακοιτάζουν

Κι αν είναι αυτό που μας μεθάει μαγνήτης, το γνωρίζουμε

Και αν είναι αυτό που μας πονάει κακό, το' χουμε νιώσει.

Εμείς τη λέμε τη ζωή, πηγαίνουμε μπροστά

Και χαιρετούμε τα πουλιά της που μισεύουνε

Είμαστε από καλή γενιά.

"Ήλιος ο Πρώτος"

Ερωτήσεις

α) Σε ποια λογοτεχνική γενιά ανήκει ο Οδυσσέας Ελύτης; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά αυτής της

γενιάς που προσδιορίζουν την ταυτότητά της;

β) Πώς λειτουργεί συνολικά το στοιχείο του πυρός ως φως-φωτιά που εμφανίζεται στο ποίημα;

γ) Το μήνυμα της αισιοδοξίας κλιμακώνεται μέσα από ορισμένες εικόνες στο ποίημα. Μπορείτε να τις

επισημάνετε;

δ) Η κατάφαση στη ζωή που διατρέχει το ποίημα είναι από τα βασικά στοιχεία της ποίησης του Ελύτη.

Να τεκμηριώσετε το παραπάνω φέρνοντας παραδείγματα από το συνολικό έργο του ποιητή και να τα

συσχετίσετε με τον τελευταίο στίχο του ποιήματος.

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥΣ

Μία σύγχρονη αρχή της προσχολικής αγωγής είναι η συνεργασία γονέων και νηπιαγωγών. Με βάση τα επιστημονικά δεδομένα και την εμπειρία σας να περιγράψετε το συμβουλευτικό ρόλο της νηπιαγωγού στην ανάπτυξη αυτής της σχέσης και να τεκμηριώσετε με συγκεκριμένα παραδείγματα τη θέση αυτή.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥΣ

Με βάση τα επιστημονικά δεδομένα και την εμπειρία σας αναφέρατε παραμέτρους  που θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του/της ο/η νηπιαγωγός για τη συγκρότηση ομάδων στο πλαίσιο ελεύθερων και οργανωμένων δραστηριοτήτων.