.

Διαγωνισμός 2001 - Διδασκαλεία Δημοτικής Εκπαίδευσης

Θέματα εξετάσεων διδασκαλείου 2001

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ-ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ

Επιστημονικές μελέτες υποστηρίζουν ότι ο επιλεκτικός συνδυασμός των διαφόρων ψυχολογικών θεωριών μάθησης διευκολύνει τον εκπαιδευτικό να δομήσει το ατομικό-προσωπικό του εκπαιδευτικο-διδακτικό μοντέλο μάθησης και διδασκαλίας.

Με βάση τα επιστημονικά δεδομένα της σύγχρονης Παιδαγωγικής Ψυχολογίας και την εμπειρία σας, να τεκμηριώσετε αυτή τη θέση, αναφέροντας σχετικά παραδείγματα από την εκπαιδευτική πράξη.

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ

Στο ισχύον Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Γλώσσας στο δημοτικό σχολείο (ΦΕΚ 93, 10/2/99 τ.Β') επισημαίνεται ότι: «.κάθε στόχος της γλωσσικής διδασκαλίας θεωρείται "οριζόντιος στόχος" όλων των μαθημάτων, Με άλλα λόγια ως μέσο και αντικείμενο γλωσσικής άσκησης, ιδιαίτερα για την επεξεργασία του περιεχομένου και των φραστικών επιλογών, πρέπει να αξιοποιούνται όλα τα μαθήματα και η σχολική ζωή».

Με βάση τις σύγχρονες επιστημονικές απόψεις και τις διδακτικές εμπειρίες σας, να σχολιάσετε τις παραπάνω θέσεις και να αναφερθείτε σε διδακτικές ενέργειες και μαθητικές δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιηθούν στο πνεύμα αυτών των θέσεων.

 

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΓΙΑ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΚΑΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥΣ

«Πρωινό άστρο» του Γ. Ρίτσου

Κοριτσάκι μου, θέλω να σου φέρω τα φαναράκια των κρίνων να σου φέγγουν τον ύπνο σου.
Θέλω να σου φέρω
ένα περιβολάκι
ζωγραφισμένο με λουλουδόσκονη
πάνω στο φτερό μιας πεταλούδας
για να σεργιανάει το γαλανό όνειρο σου.
Θέλω να σου φέρω,
ένα σταυρουλάκι αυγινό φως
δυο αχτίνες σταυρωτές απ' τους στίχους μου
να σου ξορκίζουν το κακό
να σου φωτάνε
μη μου σκοντάψεις κοριτσάκι,
έτσι γυμνόποδο και τρυφερό
στ' αγκάθι κι ενός ίσκιου.
Κοιμήσου.
Να μεγαλώσεις γρήγορα.
Έχεις να κάνεις πολύ δρόμο κοριτσάκι,
κι έχεις δυο πεδιλάκια μόνο από ουρανό.
Κοιμήσου.
Το πρόσωπο της μητερούλας φέγγει
πάνω απ' τους ρόδινους λοφίσκους του ύπνου σου
εαρινό φεγγάρι
ανάμεσα απ' τα στάχυα της έγνοιας της
και τα τριαντάφυλλα των τραγουδιών μου.
Κοιμήσου κοριτσάκι. Είναι μακρύς ο δρόμος.
Πρέπει να μεγαλώσεις.
Είναι μακρύς μακρύς μακρύς ο δρόμος.

Ερωτήσεις:

1. Σε ποια λογοτεχνική γενιά ανήκει ο Γ. Ρίτσος;  Ποιο είναι το  ιδεολογικό πλαίσιο και τα αισθητικά χαρακτηριστικά αυτής της γενιάς;

2. Ποια θέματα έχουν απασχολήσει το Γ. Ρίτσο στο ποιητικό του έργο και ποια η συμβολή του στην εξέλιξη της Νεοελληνικής ποίησης;

3. Να επισημάνετε χαρακτηριστικές εικόνες στο ποίημα που απηχούν τον υπερρεαλιστικό τρόπο γραφής του ποιητή.

4. Ποια μηνύματα αναδεικνύονται από τους παρακάτω στίχους:

«Να μεγαλώσεις γρήγορα.
Έχεις να χάνεις πολύ δρόμο, κοριτσάκι,
κι έχεις δυο πεδιλάκια μόνο από ουρανό».

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ-ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥΣ

Ένας από τους ρόλους του νηπιαγωγείου είναι να αξιοποιήσει τις ατομικές διαφορές των νηπίων.
Με βάση αυτή τη θέση και την εμπειρία σας να προτείνετε τρόπους που μπορεί να διευκολύνουν την ένταξη των νηπίων με διαφορετικά χαρακτηριστικά.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΓΙΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥΣ

Οι αυθόρμητες δραστηριότητες κατέχουν σημαντική θέση στο ισχύον πρόγραμμα σπουδών του νηπιαγωγείου.
Με βάση την εμπειρία σας και τα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα να τεκμηριώσετε τη δική σας διδακτική παρέμβαση.