.

Διαγωνισμός 2000 - Διδασκαλεία Δημοτικής Εκπαίδευσης

Θέματα εξετάσεων διδασκαλείου 2000

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ-ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ

Στην παιδαγωγική σχέση δασκάλου-μαθητή αναμένεται ο δάσκαλος να λειτουργεί ως καλό πρότυπο παραδειγματικής συμπεριφοράς.

Με βάση την εμπειρία σας από την εκπαιδευτική πράξη και τα δεδομένα των επιστημών της Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, να αναπτύξετε μερικά από τα βασικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του δασκάλου- προτύπου που διευκολύνουν τη μίμηση αυτής της συμπεριφοράς.

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΓΙΑ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ

Έχετε διδάξει στην Τρίτη Τάξη την "Πρόσκληση", ως είδος λόγου, σύμφωνα με το ισχύον Πρόγραμμα Σπουδών της Γλώσσας στο Δημοτικό Σχολείο και έχετε ζητήσει από τους μαθητές να συντάξουν το κείμενο μιας "πρόσκλησης Γενεθλίων".

Με βάση την εμπειρία σας και τα επιστημονικά δεδομένα:

1. Να αναφέρετε τα κριτήρια, σύμφωνα με τα οποία θα αξιολογήσετε το κείμενο της συγκεκριμένης "Πρόσκλησης".

2. Να ερμηνεύσετε τη σκοπιμότητα των κριτηρίων που προτείνετε, με βάση την επικοινωνιακή διδακτική προσέγγιση της γλώσσας.

 

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΓΙΑ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΚΑΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥΣ

"ΑΙΟΛΙΚΗ ΓΗ", απόσπασμα (Η. ΒΕΝΕΖΗ):

Πρόκειται για την ιστορία μιας οικογένειας της Μ. Ασίας, που ήταν δεμένη με την πατρογονική γη και αναγκάζεται να εκπατριστεί λόγω των γεγονότων του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου (1914).

«Τα άστρα όλα έχουν βγει. Ταξιδεύουν στο Αιγαίο τα παιδικά όνειρα μας. Το κύμα χτυπά τη μάσκα του καϊκιού μας και τα κοιμίζει. Κοιμηθείτε όνειρα μας. Στην ξένη χώρα που πάμε, πρόσφυγες, τι άραγες να μας περιμένει, τι μέρες να είναι ν' ανατείλουν;

Η Λένα αποκοιμήθηκε. Ήθελε πολύ τον τόπο με το κοκκινόχωμα. Εκεί θα ζούσε με τον άντρα που θα 'παιρνε, και θα 'κανε πολλά παιδιά, και θα είχαν κουνέλια και περιστέρια κι άλλα πολλά. Όχι, η Λένα δε μελετούσε ταξίδια σε θάλασσες. Δεν ήθελε να τη χωρίσουν απ' τα Κιμιντένια. Δεν το ήθελε.

Ταξιδεύουν στο Αιγαίο τα όνειρα μας.

Η γιαγιά μας κουράστηκε. Θέλει γα γείρει το κεφάλι της στα στήθια του παππού, που έχει καρφωμένα πίσω τα μάτια του μπας και ξεχωρίσει τίποτα απ' τη στεριά τίποτα απ' τα Κιμιντένια. Μα πια 6ε φαίνεται τίποτα, Η νύχτα ρούφηξε μέσα της τα οχήματα και τους όγκους.

Η γιαγιά γέρνει το κεφάλι της να το ακουμπήσει στα στήθια που την προστατέψανε όλες τις μέρες της ζωής της. Κάτι την μποδίζει και δεν μπορεί νια βρει το κεφάλι ησυχία : σαν ένας βώλος να είναι κάτω απ' το πουκάμισο του γέροντα.

-Τι είναι αυτό εδώ; ρωτά σχεδόν αδιάφορα. Ο παππούς φέρνει το χέρι του, Το χώνει κάτω; απ' το ρούχο, βρίσκει το μικρό ξένο σώμα που ακουμπά στο κορμί του και που ακούει τους χτύπους της καρδιάς του.

-Τι είναι;

-Δεν είναι τίποτα, λέει δειλά α παππούς, σαν παιδί που

έφταιξε.

Δεν είναι τίποτα. Λίγο χώμα είναι.

-Χώμα!

Ναι. λίγο χώμα απ1 τη γη τους. Για να φυτέψουν ένα βασιλικό της λέει στον ξένο τόπο που πάνε. Για να θυμούνται.

Αργά τα δάχτυλα του γέροντα ανοίγουν το μαντίλι όπου είναι τυλιγμένο το χώμα. Ψάχνουν κει μέσα, ψάχνουν και τα δάχτυλα της γιαγιάς, σαν να το χαϊδεύουν. Τα μάτια τους, δακρυσμένα, στέκουν εκεί.

-Δεν είναι τίποτα λέω. Λίγο χώμα. Λίγο χώμα. Γη, Αιολική Γη, Γη του τόπου μου.»

Ερωτήσεις:

1. Σε ποια λογοτεχνική γενιά ανήκει ο Η. Βενέζης και ποια είναι τα χαρακτηριστικά αυτής της γενιάς στην πεζογραφία;

2. Ποια θέματα έχουν απασχολήσει τον Η. Βενέζη στο συγγραφικό του έργο και ποια η συμβολή του έργου του στη διαμόρφωση της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.

3. Να αναφερθείτε, με συγκεκριμένα παραδείγματα, στις αφηγηματικές τεχνικές του αποσπάσματος.

4. Και τα τρία πρόσωπα του αποσπάσματος (Λένα, γιαγιά, παππούς) συνδέονται άμεσα με τη γη του τόπου τους. Να περιγράψετε και να σχολιάσετε τις συναισθηματικές τους αντιδράσεις τη στιγμή που αναγκάζονται να την ανακαλύψουν.

 

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ-ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥΣ

Ένας από τους βασικούς στόχους του νηπιαγωγείου είναι η ανάπτυξη της αυτονομίας του παιδιού.
Με βάση την εμπειρία σας και τα επιστημονικά δεδομένα να αναπτύξετε και να τεκμηριώσετε πώς η προσωπικότητα του/της νηπιαγωγού συμβάλλει στην αποτελεσματική ανάπτυξή της.

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΓΙΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥΣ

Ένα πρόγραμμα που δίνει προτεραιότητα στην επικοινωνιακή δύναμη της γλώσσας και ενθαρρύνει τα παιδιά να εκφραστούν προφορικά, παρέχει μια σταθερή βάση για την ανάπτυξη της πρώτης ανάγνωσης και γραφής.
Με βάση την εμπειρία σας και τα επιστημονικά δεδομένα, να αναπτύξετε ένα πρόγραμμα δραστηριοτήτων που στοχεύει στην ανάπτυξη της προφορικής και γραπτής επικοινωνίας στο νηπιαγωγείο.